lørdag 24. november 2012

Nordlyssokker og hengertrekk


Garnet heter Nordlys fra Vikinggarn og nå er sokkene (endelig) ferdig.  Strikket begge på en gang på lange rundpinner. Det funket, men var ikke spesielt praktisk med tanke på garnet som snurret seg i hverandre og jeg måtte stramme første masken mellom overgangene veldig godt for å unngå hull.

Og siden jeg tok ut garn både utenfra og innenfra nøstet på en gang, blir fargenskiftene motsatt av hverandre, men pytt - man ser de hører sammen.


Upraktisk er det også med pinner nr. 2,5mm. Garnet var forøvrig dårlig spunnet, så det delte seg om man ikke passet på.  Jeg kommer nok ikke til å strikke flere sokker av dette garnet, nei.
Brukte ca. 70gr til disse.


Damen som skal ha disse, sliter hæler, men jeg håper disse holder litt. De er forsterket slik: 1 m rett, 1 m løst 
av og så alle maskene vrangt tilbake. Jeg strikker sånn gjennom hælfellingen også.
Skaftet er strikket i vaffelmønster: To omg med 2r2vr og to omganger rett. Det går fortere og sokkene sitter godt.


Jeg var innom en bruktbutikk idag og hentet gamle klehengere og ikveld heklet jeg et trekk til den ene av dem. Synes de er praktiske å henge glatte klesplagg på for de sklir ikke av :)

Mønster finner du her.

Resten av Nordlysgarnet (20gr) går nok til lapper til Ull&Omtanke-prosjektet :)

2 kommentarer:

Bundingen sa...

Den kleshengeren ble kjempefin! Det var ganske vanlig med slikt trekk i gamle dager, men jeg har aldri hekla det. Takk for tips om oppskrift, og for erfaring ang. garn!

God helg!

Klem

Elisabeth Solum sa...

Kjempefine sokker og veldig søtt, praktisk trekk til kleshengeren! Takk for tipset! :)
Fortsatt god helg!
Klem Lisa