lørdag 9. november 2013

Morgen i Jenin - Susan Abulhawa

(Lydbok) En utrolig sterk bok om liv og skjebner til palestinere i en flykningeleir i Jenin. Hva vet man egentlig om konflikten mellom Jøder og Palestinere i Israel, Libanon og områdene rundt? Konfliktene startet for mange mange år siden, den pågår fortsatt. Boken omhandler tre generasjoner fra starten av urolighetene i 1941, flukten, oppvekst i Jenin, terrorhandlinger begått av desperate mennesker.

Jeg hadde boken som lydbok i bilen og jeg kjempet faktisk med gråten mange ganger under opplesingen. En sterk roman!

Forlaget skriver om boken:
Vi møter tre generasjoner palestinere i en historie som strekker seg fra 1941 til 2002. Amal er født i en flyktningleir i Jenin. Han forteller hvordan israelske soldater brutalt fordrev familien fra landsbyen i 1948, han forteller om lillebroren som ble borte i kaoset og hvordan den andre broren blir en jaget motstandsmann. Morgen i Jenin er ifølge forlaget et sterkt menneskelig drama som forandrer vår måte å tenke på. Forfatteren har kjent den palestinsk-israelske konflikten på kroppen. Etter en omflakkende barndom er hun nå bosatt i USA. Dette er hennes første roman.

1 kommentar:

Bundingen sa...

Denne boka gjorde også sterkt inntrykk på meg. Jeg hørte den som lydbok mens jeg strikka. Absolutt ei bok å anbefale.

Ha en fin søndag!
Her blir det nok en liten skitur...

Klem fra Ingunn