lørdag 13. mars 2010

Disappearing Ninepatch

Jeg har hatt noe fine stoffer liggende lenge til "modning" og lurt på hvilket teppemønster jeg skulle velge til disse. Valget falt på Disappearing ninepatch, som er enkel og greit og man får brukt hele 30cm biten.

Jeg brukte hele høyden 12" og fikk tre blokker på hver 30cm stoff. Bestemte meg for å bruke brunt stoff til midten på alle blokkene.
.
Når lappene er sydd sammen til ninepatch, deles de på nytt: En ninepatchblokk = 4 nye blokker, tilsammen 12 stk.

Så var det bare å pusle dette sammen slik jeg ville ha det. Jeg snudde og vendte på alle, tror jeg, og endte opp sånn.


Til bakstoff hadde jeg et fleeceteppe fra Ikea liggende. Bestemte meg for å sy rett på fleecen. Det gikk helt greit. Viktig å passe på å stryke ut både fleece og stoff før neste remse sys fast.


.
Voilà - nå mangler bare frihåndsquilting og lukkekant. Det tar jeg imorgen, kjenner jeg. Det tar hardt på rygg og knær å jobbe på gulvet!

Tror dette kan bli et deilig slumreteppe som tåler vask og bruk :)

5 kommentarer:

AnneH sa...

Det var artig å se dette i så stor blokk. Teppet ditt blir kjempefint. Spennende å se videre.

Be-ty sa...

Teppet ble kjempefint! Nydelige stoff du har brukt - ser ut som japanske... :)

Anonym sa...

Det blir fint! Og så genialt å sy det rett på fleecepleddet, nå lærte jeg noe nytt igjen.

Marianne G sa...

Jeg skjønner knapt nok en skvatt av det du skriver (ikke at det er din skyld) men koser meg med å se på bildene av det flotte arbeidet ditt :)

Anne-Grethe sa...

Så flott teppe! Blir nok deilig å slumre under i lange sommerkvelder! :-)