tirsdag 21. september 2010

Fred Vargas - Krimroman (fransk)

Fred Vargas - et nytt bekjentskap for meg anbefalt av Gert Nygårdshaug og da måtte jeg jo bare finne ut av henne.

Fred Vargas er psevdonym for Frédérique Audouin-Rouzeau.
Boken "Mannen med de blå sirklene" utgitt på norsk i 1993.


Handlingen foregår i Paris og sjefetterforsker Adamsberg er en eksentrisk fyr som tenker og skribler mer enn han prater, til etterforsker Danglards store irritasjon.

I gatene i Paris dukker det opp etterhvert blå, tegnede sirkler med ulike gjenstander inni. Adamsberg liker det ikke og frykter at det skal utarte seg til å bli 'stygt'. Og stygt blir det når det første liket dukker opp inni en blå sirkel. Er det tilfeldig? Hva er symbolikken morderen vil fram til?


Mysteriet Vargas presenterer for oss er underfundig og beskrivelser av personer er fornøyelig. Hun bruker mye ord, beskrivende, ujålete ord - tidvis munter lesing. Jeg er i gang med hennes bok nr. 2 - "Varulven" - og har høye forventninger.

---
Jeg vil forresten anbefale en nettside med bokanmeldelser : Leseglede.
Der kan du lese om bøker, forfattere, programvare mm. Du kan også anmelde bøker selv. Vel verdt å sjekke ut! :)

2 kommentarer:

Odins lille hjørne sa...

En liten stund siden jeg har vært innom, og jøss hvor flittig du har vært!! 'skjønne ikke at du klar å vær så kjapp med pinnene!!! Masse flotte lester og hærlige kluter!!
klem

Blåbærtua sa...

Takk for tipset. Skal ta en titt på den linken.