søndag 13. februar 2011

Nattefokk - Johan Theorin

Dette er andre boken av Johan Theorin med handling fra Øland. Denne boken er en frydefull blanding mellom krim, spøkelseshistorier og gammel overtro. Jeg er veldig begeistret for hans skrivemåte og fortellerevne.





Forlaget skriver om denne boka:


Når den kraftige stormen som kalles fokk, feier inn over Öland, gjør man best i å holde seg innendørs. Fokket kommet fra nord med snø og kulde, og trekker alt med seg på sin vei.
Den tidligere fyrvokterboligen Åludden gård med sine to fyrtårn har stått tom i mange år da Katrine og Joakim Westin fra Stockholm kjøper eiendommen. Husene er bygd av tømmer fra et skip som forliste i 1846, og ryktet vil ha det til at det nordre fyret bare lyser natten før noen skal dø. Ekteparet Westin, som har to små barn, har pusset opp boliger før og er ikke det minste overtroiske. Men utpå høsten får de høre en gammel historie om at gården hver jul får besøk av de døde.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Høres veldig spennende ut, dette er sjangeren jeg liker best også. Kanskje jeg skal lese den en gang.
Du får ha en fin søndag:-)

Lappedamen sa...

Johan Theorin har jeg ikke lest noe av. Skal jammen notere meg denne. Har nettopp avsluttet Fyrvokteren av Camilla Läckberg, spennende.