fredag 24. juni 2011

Svart sti - Åsa Larsson (krim)

Hvis jeg først begynner på en bok, sverger jeg på at jeg må lese den ferdig...... denne føles liksom litt bortkastet tid.

Rebecka Martinson har flyttet hjem til Kiruna etter en psykisk knekk og får jobb hos Statsadvokaten. Vi får mye del i hennes privatliv og hennes tanker i denne boken. Handlingen ellers er innfløkt og tildels forvirrende og skifter mellom nåtid og fortid - før og etter mordet på en ung kvinne....



Forlaget skriver om boken:

Det er vinter i Lappland. På Torneträsk ligger arkene, de små fiskebuene på meier, godt forankret i isen. Folk kryper sammen der inne i varmen fra propanapparatene. Men den isnende stormen tar tak i en av arkene og feier den avsted.

Ute på isen prøver en halvnaken mann, som hadde et ærend ut og plutselig er blitt hjemløs, og berge livet. Han bryter seg inn i den mørklagte naboarken - og finner en myrdet kvinne i sengen. Hvem er hun? Hvordan har hun havnet i arken? Hva er det for slags merkelig båndformet brannskade hun har rundt vristen?

Dette er opptakten til Åsa Larssons tredje roman om juristen Rebecka Martinsson og politifolkene Sven-Erik Stålnacke og Anna-Maria Mella i Kiruna. De oppdager snart at saken har internasjonale forgreininger.

---
Jeg beklager Åsa Larsson, jeg har nok lest min siste bok fra deg.

Ingen kommentarer: