fredag 14. juni 2013

Señor Peregrino - Cecilia Samartin

En veldig vakker bok om mørke og lyse sinn, om å se livet i perspektiv, om å ha tro på livet og på kjærligheten. Klisje? Javisst! Men jeg sitter igjen med en feel-good følelse. Jeg hadde den på lydbok i bilen og stemmen til Gisken Armand passet godt til fortellingen. Bra!!

ps. Jeg ELSKET slutten på boken!

Dette er andre boken av Samartin jeg har lest/hørt og det frister til å sluke flere :)

Forlaget skriver om boken:
- Hvorfor kastet barna stein på meg, mamma?
Den helgenaktige Lorena får datteren Jamilet etter en voldtekt. Jamilet er en usedvanlig vakker jente i en støvete mexicansk landsby. Men under klærne skjuler hun et grotesk fødselsmerke som dekker det meste av nakken, ryggen og baksiden av leggene hennes. Det er som om hun har sittet i djevelens hånd.
Med håp om å bli som alle andre flykter Jamilet til USA. På et psykiatrisk sykehus får hun jobb med å passe på én eneste pasient, en eldre mann som kaller seg Señor Peregrino. Han forteller historien om sin pilegrimsvandring til Santiago de Compostella. Det forandrer Jamilets liv.
Señor Peregrino er en poetisk og overraskende roman om aldri å miste troen på kjærligheten. Om å våge å leve på den skjøre linjen mellom fantasi og virkelighet.


3 kommentarer:

Bundingen sa...

Så enig, så enig! Dette er ei fin bok. Jeg hørte den også og likte det godt.

Riktig god helg!

Klem

Anna Therese sa...

Denne har eg ikke hørt om så takk for du delte omtalen :)
Skal prøve å få lånt den en dag :)

Barwitzki sa...

Det hører seg veldig godt tenker jeg.
Kan du anbefale norsk bok med norsk forfatter. Gjerne barnabok også. Jeg vil kjøper bok med norsk språk og lese jeg lærer norsk.
Ha en fin kveld og herlig sommeruke.
Hilsen sender deg Viola.