mandag 10. september 2012

Et velsignet barn - Linn Ullmann (roman)

Dette er første boken jeg leser av Linn Ullmann, ever - og muligens den siste. Jeg synes det var en litt 'merkelig' handling. Hun skriver godt, men jeg fikk ikke helt tak i storyen, det hun ville formidle.

Handlingen veksler mellom nåtid, Erika i voksen alder, og fortid, da Erika var ung og hennes somre på besøk hos faren sin. Hun har to yngre halvsøstre som hun egentlig ikke bryr seg så mye om. Erika er som tenåringer flest, delt i sin lojalitet: Skal hun være venn med populære Marion eller henge med Ragnar som de andre jentene ikke kan fordra? Ragner er hemmeligheten hennes, på en måte, og utforsker både kropp og følelser med ham - til en skjebnesvanger dag...




Forlaget skriver om denne boka:
For første gang på tjuefem år reiser Erika til Hammarsö i Sverige for å besøke faren sin. Tidligere var hun på øya hver sommer, sammen med halvsøstrene Laura og Molly.Til øya kom også andre tilreisende, en av dem var Ragnar, en gutt med et hornlignende fødselsmerke mellom øyebrynene. Sommeren 1979, da Erika fylte fjorten, skjedde det noe som gjorde at hun ikke ville reise tilbake igjen.
Ikke før nå.

1 kommentar:

Sissel`s syglede sa...

Jeg er en bokorm...Elsker bøker, men denne har glippet unna mine øyne. Takk for god omtale.