lørdag 9. november 2013

Quilt as you go - Et teppe blir til

Jeg startet med dette i mars (tror jeg det var), teppe etter innfallsmetoden. Jeg så meg ut et begrenset antall restestoffer i et begrenset fargevalg og begynte å skjære og lage passelige blokker.  Tanken var å sy det sammen etter metoden "Quilt as you go".


Jeg har aldri prøvd metoden før, men tenker som Pippi; "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert", og satte igang. Ofte blir veien til ettersom jeg går og det var jo faktisk gøy!


20 blokker ble svisj ferdig. Jeg skal vise de bedre frem når teppet er ferdig, men det ble noen like og noen med heklerier og nupereller, litt blonder og bilder.

Passe bakstykkestoffer ble valgt ut og tynn vatt, så var det bare å quilte. Det også etter innfallsmetoden på frihånd. Moro!  Her var det bare å sy i vei.  Vi hadde en hel lørdag med Syvake i quiltelaget og da gikk det unna med quiltingen  - uten å få "opphengsskuldre" også gitt :)

Så var det lukkekanter da:
På forsiden kuttes de 1 inch og på baksiden skulle de kuttes 1,5" og brettes dobbel.

Som du ser ble resultet slik:  0,5" ferdig påsydd foran og bak går blokkene kant i kant og det er bare å brette lukkekanten over og sy ned for hånd for penest resultat.


Fortsatt har jeg igjen å sy rekkene sammen, samt lukkekant ytterst, så ferdig resultat er litt unna ennå..... men snaaaaart :)


 Mange lukkekanter å sy ned for hånd, men det ble TV-kos av det.


2 kommentarer:

Dollandesign sa...

Det är fina "arbeten" som Du håller på med.
Visst är det så att det är när man vågar att pröva på något "nytt" som man lär sig något!
Övning ger ju färdighet, som vi säger.

Dollandesign

AnneH sa...

Du har jo kommet langt avgårde nå. Skal bli spennende å se alle blokkene!