onsdag 12. juni 2013

Det tredje tegnet - Yrsa Sigurdardottir (krim)

Man kan jammen lure på hvordan det lille landet Island klarer å avle så gode forfattere?  Yrsa Sigurdardottir er en ny oppdagelse. Jeg hadde ikke hørt om henne før jeg så omtale av hennes siste bok, Dødsskipet, men jeg kan jo ikke begynne med den siste boka først!

Så jeg lånte selvfølgelig den første boken hennes, Det tredje tegnet. Skjønner at hun har skrivetalent, ja, men stoffet i denne boken var litt 'tungt' for meg. Okkultisme, runer og gamle 'spøkelseshistorier', sammen med et drap og likskjending..... ja, ikke helt meg det altså. Men boka var bra, jeg kom meg igjennom og håper at den neste er enda bedre :)

Rekkefølgen hennes er slik:
Det tredje tegnet, 2006
Den som graver en grav, 2008
Aske, 2009
Jeg vet hvem du er, 2012
Dødsskipet, 2013

Grunnen til at jeg vil lese i rekkefølge er at bøkene som regel har en "rød tråd", en hovedperson som går igjen i alle bøkene og som utvikler seg gjennom serien av bøker.






Forlaget skriver om denne boka:

Liket av en tysk historiestudent blir funnet ille tilredt på universitetet i Reykjavik. Politiet arresterer en gammel kjenning og anser saken som oppklart.

Thóra Gudmundsdóttir er partner i et lite advokatfirma som trenger sårt til ekstra inntekter. Stor er derfor fristelsen når studentens velholdne og iskalde mor tilbyr henne en god sum for å etterforske saken. Hun er overbevist om at politiet har pågrepet feil person, og trenger hjelp til å finne den egentlige morderen av noen som kan islandsk og som kjenner byen. Thóra tar motstrebende på seg oppgaven, og sammen med tyskeren Matthew Reich, som moren også har engasjert, skal hun finne den grusomme torturisten og morderen.
Thóra oppdager raskt at Harald har levd et fargerikt og utsvevende liv, og før hun vet ordet av det er hun suget inn i en verden som hun ikke ante eksisterte, en verden preget av svartekunst, rituell tortur, avretninger og hekseforfølgelser på Island og det europeiske kontinentet på 1600-tallet.

Ingen kommentarer: