tirsdag 2. februar 2010

Rosa babysokker - Par #11

Legg til bilde

Jeg har jo strikket et par av Malin sine babysokker og synes de er geniale, men jeg har èn vegring: Monteringsvegring. Jeg tenkte at disse sokkene må da kunne strikkes på en annen måte og som tenkt så gjort. Resultatet ble sånn:



De er strikket rundt og i glattstrikk med unntak av vristen, den strikket jeg i rillestrikk.

Jeg brukte resten av det rosa Trollgarnet og pinner nr. 4 så disse ble til stor baby :)

.


Garn: Trollgarn, 40 gr.
Pinner nr. 4
Str. ca 12-15 mnd
Mønster: Malin, men med egen vri. Og med hennes tillatelse, legger jeg ut mønsteret jeg mekket utifra hennes.

---------------------
Babysokker i glattstrikk

Legg opp 34 masker og strikk frem og tilbake (riller) 4 ganger.
Strikk maskene over på tre pinner fordelt slik: 12-10-12 og strikk rundt i glattstrikk 8-10 cm.
Lag hullrad: *2rm, 1 kast* ut omg.
En omg. rett. Strikk 1.pinne frem til 2. pinne med 10 masker. Strikk frem og tilbake over disse 10m (glattstrikk eller rillestrikk.)
Jeg har strikket 12 riller, men lengden avgjør hvilken str. du ender opp med.

Plukk opp 12-13 masker på hver side av vristlappen og fortsett å strikke rundt i glattstrikk 10 omg.
Avslutt med pinnen før de 10m på frontlappen.

*Strikk 9m, den 10.m strikkes vridd rett sammen med første masken på neste pinne. Snu.
Strikk vrangt tilbake 9m, 2 vrangt sammen, snu*
NB! Pass på at du strammer tråden godt på første m på hver omg for å unngå hull i snuingen.

Fortsett *-* til alle sidemaskene er strikket sammen med frontlappen, untatt 5 på hver side.
Fell av og sy eller mask pent sammen på vrangen 10+10m. Sy sammen på toppen også. Tre i f.eks silkebånd i hullraden, eller tvinn ullgarn som jeg har gjort.

Valg av garn og pinner avgjør hvilken str. disse sokkene ender opp i.

Mine er strikket i Trollgarn og tykke pinner og endte ca i str. 12-15 mnd


Lykke til!


3 kommentarer:

Marianne G sa...

Knallfine sokker du har laget.

Birgitta sa...

Vad fina dina små babysockar blev. Har lärt mej lite norska här. Rullstikkning - rätstickning.
Glattstikk - slätstickning.
Så fick du ett par svenska ord av mej.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

Knitgirl sa...

Tusen takk for at du linket til meg her men dette er nok helt og holdent dine sokker:-) Kjempekjekt å slippe monteringa og sokkene var riktig søte:-)