tirsdag 29. januar 2013

Jeg nekter - Per Petterson (lydbok)


Denne boken hadde jo blitt rost så opp i skyene, så jeg måtte jo bare ta den fatt jeg også. Valgte lydbok igjen - til bilturene mine :)


Per Petterson har en glimrende måte å bekrive mellommenneskelige forhold på, dialogene mellom mennesker, hvordan unger prater seg i mellom og hvordan voksne snakker. Oppleseren, Anders T Andersen, gjør forresten en glimrende jobb i sin nonchalante måte å prate/lese på.

Boken handler om Tommy og Jim som tilfeldigvis møtes igjen etter 35 år. Derfra starter forfatteren med historien om disse to, fra oppveksten i gata, de vanskelige barneårene, forholdene til foreldrene, søsken. Ting ble ikke slik som en skulle tru.

Forlaget skriver om boken:
En tidlig septembermorgen i 2006 møtes Tommy og Jim tilfeldig på brua over til Ulvøya i Oslo. De to har ikke sett hverandre på femogtredve år, men en gang var de venner så langt tilbake de kunne huske. Et vennskap like naturlig som å puste. I dag står Jim og fisker på brua, mens Tommy kommer kjørende i sin nye Mercedes. Er det ikke rart, sier han, at ting kan bli sånn, omvendt. Fortid møter nåtid i det døgnet vi følger dem.

En bok verdt å lese eller (aller helst,) å høre på :)

Tidligere har jeg lest 'Ut og stjæle hester' av samme forfatter, en meget fornøyelig og lesverdig bok!


1 kommentar:

AnneH sa...

Denne leste jeg i høst, men må si at jeg satt igjen med en litt "tom" følelse. Ikke blant mine absolutte favoritter altså!