onsdag 9. januar 2013

Reisen hjem - Lori Lansens (lydbok, roman)


Veldig greit med bok på øret til og fra jobb. Nå har jeg lånt en roman jeg fikk tips om via et ukeblad.


Denne episke romanen veksler mellom to tidsplan. Vi møter Sharla, en fem år gammel mulattjente som blir forlatt av sin hvite mor og plassert hos naboen, den svarte, ensomme kvinnen Addy Shadd. Addy er 70 år og har dårlig helse, men et varmt hjerte, og hun blir som en bestemor for Sharla. I tilbakeblikk blir vi kjent med Addys dramatiske liv. Som gravid 15-åring blir hun beskyldt for å ha forårsaket brorens død, og jaget ut av den lille byen Rusholme. På sin lange reise bort fra hjemmet opplever Addy stor kjærlighet og avgrunnsdypt svik, inderlig lykke og grenseløs tragedie. Og hele tiden hvisker en stemme i henne at hun skal vende tilbake - reise hjem. Når Sharla kommer inn i Addys liv, kan denne reisen endelig begynne.


En varm og engasjerende fortelling om vanskelige kår for Addy. Man blir fenget av både historien til Addy, hennes liv og livet til Sharla som endelig fikk en positiv vendig da hun ble plassert hos Addy.

Men jeg tror kanskje jeg skulle ha lest akkurat denne boken selv, istedet for lydbok, selv om Anne Rygh leser den veldig bra.

GOD BOK!

3 kommentarer:

Bundingen sa...

Så artig! Jeg skrev om denne boka på bloggen min i går. Jeg likte den godt som lydbok.

Ha en fin dag!

Klem fra Ingunn

AnneH sa...

Å..Den leste jeg i høst. Kjempefin. Sånne bøker er kanskje lettere å få tak i når man tar det i sitt eget tempo, ja. Du får ta den fram om noen år ;)

Pia sa...

Ååå denne har jeg tenkt lese/høre:-)
Da skal jeg få tak i den.
Veldig fin og allsidig blogg du har! Jeg legger meg til som følger :-)
Ha en fortsatt flott søndag!