tirsdag 17. september 2013

Aldri alene - Lori Lansen (roman)

Enda en god bok fra Lori Lansens, denne gang forteller hun en historie gjennom siamesiske tvillinger; Rose og Ruby. De er sammenvokst i hodet og kan ikke skilles ved operasjon. De er to forskjellige jenter med ulike interesser som lærer å leve sitt liv i offentligheten. 

De ble forlatt av sin mor ved fødselen og ble oppfostret av snille Aunt Lovey og mannen hennes, slovakiske uncle Stash.

Lori Lansens er en glimrende historieforteller og man sitter og lurer litt på om dette er fra virkeligheten, det kunne sannelig vært det. Den er veldig rørende og jentenes egne historier er levende fortalt. Rose skriver på en bok om livet som sammenvokst og Ruby har fått lov å bidra litt til boken hun også.

Forlaget skriver om boken:
En historie om to siamesiske tvillinger som er vokst sammen i hodet og derfor må være sammen hele døgnet. De blir forlatt av sine biologiske foreldre og blir tatt vare på av den hjertegode sykepleieren Aunt Lovey og hennes mann Uncle Stash. Deres pleieforeldre dør etter hvert og de må klare seg alene i småbyen. Isabel Allende roser denne romanen opp i skyene.
 ----------------

Og så litt annen lektyre: I morgen reiser jeg til Kina og gleder meg stort. Reiseboken er med i håndbagasjen for å lese meg litt opp de siste timene før vi ankommer Beijing. 


1 kommentar:

Bundingen sa...

God tur til Kina! Spennende! Vi reiser til Dublin på torsdag. Jeg gleder meg også.
Sikkert ei rørende bok du har lest.

Klem fra Ingunn