lørdag 20. april 2013

Stolpesnø - Marit Reiersgård (krim)


Det er klart jeg hadde forventning til Liers nye forfatter og boka hennes 'Stolpesnø' med handling fra Lier, bygda jeg bor i. Og jeg ble ikke skuffet! Synes dette var en glimrende debut og jeg håper det kommer flere bøker med etterforskerne Verner Jacobsen og Bitte Røed.


Det er vinter og tett snø når Oda forsvinner da hun lekte utenfor huset sitt. Det letes i flere dager, men Oda er ikke å finne. Mor mistenker eksmann for bortføring, men navnet hans dukker opp i etterforskningen av et mord som finner sted i bygda ikke langt fra Odas hjem.

Det skal vel snart vise seg at Odas forsvinning og drapet på kunsteren, Vibeke, har en sammenheng.

God bok med drivende handling fra første kapittel :)

Forlaget skriver om boken:
Femårige Oda går ut for å leke i snøen. Hun kommer aldri inn igjen. Det er 25. januar, det snør tett. Brøytebilen dundrer langs de smale veiene i Lier utenfor Drammen. Fem år gamle Oda tar på seg den rosa parkdressen og går ut for å ake. Hun kommer ikke inn igjen til middag, hun er sporløst borte. I nabohuset tyvlåner unggutten Raimo morens bil for å kjøre til den kvinnelige tegnelæreren sin. Han finner henne kvalt, og tilsynelatende voldtatt. Likevel velger Raimo å holde munn om det han ser.Hvilke hemmeligheter er det som skjuler seg i vintermørket?Politietterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen begynner det vanskelige arbeidet med å avhøre mennesker på et lite tettsted. Alle kjenner hverandre, alle vet noe. Og alle ønsker noe mer for livene sine. 

1 kommentar:

Bundingen sa...

Jeg leser vanligvis ikke så mye krim, men nå ble jeg interessert. Tror jeg må låne denne.

Ha en strålende søndag!

Klem